سلام بر تمامی کاربران عزیز مجموعه های حقوق ساده ساز

بسم الله الرحمن الرحیم

  • ساده ساز ایین دادرسی کیفری
  • ساده ساز متون فقه

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پرینت

کیفیت مطالعه متون فقه در آزمون های حقوقی

نوشته شده توسط حقیر ولائی نظری در تاریخ . ارسال شده در مجموعه های حقوقی ساده ساز

  كيفيت مطالعه متون فقه

 

فراواني موضوعي سؤالات متون فقه

 آزمون كارشناسي ارشد سراسري 1394ـ 1386

 

ارزیابی کتاب تحریر الروضه (خلاصه شرح لمعه)

 

به نظر نگارنده همانطور كه در مقدمّه كتاب ساده ساز متون فقه بيان ‌ شده است براي موفقيّت در پاسخگويي به سؤالات درس متون فقه در آزمون‌هاي حقوقي بالاخص آزمون كارشناسي ارشد سراسري بايد به نكات ذيل توجّه ويژه داشت:

 

 

1. شناخت منبع طرح سؤالات

2. تشخيص مباحث با اهميت از ديدگاه طراحان سؤال

 

در ضمن به داوطلبان توصيه مي­ گردد:

 الف ـ به مطالعه مباحث حقوقي متون فقه به شيوه اي كه در  مقدّمه کتاب ساده ساز متون فقه، بيان شده است، بپردارند.بدين معنا كه تنها به ترجمه صرف بسنده نكرده بلكه در حين مطالعه به واژه‌هايي همچون «أصل، مطلقاً، بالعكس و ...» و نيز نكاتي نظير «مستندات قائلين به اقوال مختلف، حكم مورد استفاده از روايات مذكور در متن و ...» توجّه كافي مبذول نمايند.

ب ـ موضوعات و سؤالات مربوط به مباحث حقوقي را كه در آزمون كارشناسي ارشد حقوق و فقه و  مباني حقوق اسلامي  از آنها سؤال طرح شده است، مورد مطالعه قرار دهند، زيرا كه از يك عبارت مي توان به صور گوناگون سؤال مطرح كرد. حال اگر داوطلبي عبارت مطروحه در آزمون را به طور كامل ـ نه فقط جواب سؤال مطروحه ـ ياد بگيرد، مسلماً هر سؤالي از آن عبارت مطرح شود، قادر به پاسخگويي خواهد بود.

ج ـ در صورت كمبود وقت، موضاعات مهّم هر مبحث كه در جداول موضوعي ابتداي هر مبحث به آنها اشاره شده است يا حداقّل صفحات مهم كه نگارنده در  پاسخ نامه كتاب ساده ساز متون فقه به آنها ارجاع داده است، مورد مطالعه قرار دهند.

منابع مطالعه:

1ـ ترجمه و تبيين شرح اللمعه، دكتر علي شيرواني، ج 14 ـ 5، انتشارت دارالعلم ( در صورت عدم فرصت يا دسترسي به منبع مذکور مي‌توانيد از کتاب تحرير الروضه في شرح اللمعه، عليرضا اميني ـ سيد محمد رضا آيتي، دوره 2 جلدي، انتشارات سمت و مؤسسه فرهنگي طه و كتاب فقه استدلالي ترجمه کتاب مذکور، سيد مهدي دادمرزي، موسسه فرهنگي طه استفاده نماييد.)  

2ـ ساده ساز متون فقه، دکتر مرتضي طبيبي ـ حميد رضا کلانتري، نشر ميزان، آخرين چاپ

 

توصیه طلایی: استفاده از دیکشنری شرح لمعه

آنان که می خواهند ۱۰۰٪ پاسخگو باشند، این توصیه را جدی بگیرند.

در هنگام مطالعه کتاب الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه (معروف به شرح لمعه که با ترجمه های مختلف در بازار کتاب موجود است: دکتر لطفی، دکتر شیروانی، دکتر مسجد سرایی و ...) مسلما با عباراتی نظیر عبارات ذیل برخورد خواهید کرد:

  • در عبارت ((كلما يصح الانتفاع به مع بقأ عينه تصح اعارته و اجارته و ينعكس في الاجارة كلياً دون الاعارة)) مراد از ((و ينعكس في الاجارة كلياً)) كدام است؟  
  • در عبارت زير، مراد از فراز ((يجمع بينهما)) كدام است؟                    

((و لو ظهر مِن الوصي عجزٌ ضَم الحاكم إليه مُعيناً؛ لِأنّّه بِعَجْزه خرج عن الاستقلال المانع مِن ولاية الحاكمِ و بقدرته علي المباشرة في الجملة لم يخرج عن الوصاية بحيثُ يستقلُّ الحاكمُ فيجمع بينهما بالضم.ّ))

  • مراد از «اصل» در عبارات زير، به ترتیب كدام است؟

الف) «و لا ولاية في النكاح للاب و الجدَّ له و إن علا علي البكر البالغة الرشيدة في الاصحّ للآية و الاخبار و الاصل

ب) «و لا توارثَ بينهما في المتعة إلاّ مع شرْطه في العقد فيثبت علي حسب ما يَشْتَرطانه أمّا إِنتفاوه بِدون الشرط فللْأصل

ج) «لو اتصفت الزوجة بأحدهما  خاصة فمقتضی الروایة و دلیل الأصل عدم التحریم بالمجردّ القذف.»

  • در عبارت زير، مراد  از «الفرق الثلاثة» كدام است؟

«لو أسْلَمَ احدُ الزوجينِ الوَثَنيين المنسوبين إلي عبادة الوَثَن و هو الصنم، و كذا مَنْ بحكمها مِن الكفار غير الفَرِق الثلاثة ...»

  •  «تحريم بعض الصحابة المتعةَ تشريع من عنده مردود عليه، لانّه إن كان بطريق الاجتهاد فهو باطل في مقابلة النص إجماعا و إن كان بطريق الرواية فيكف خفي ذالك علي الصحابة اجمع في بقية زمن النبي (ص) و جميع خلافة ابي بكر و بعض خلافة المحرم» در عبارت فوق مراد از «بعض الصحابة» و «المحرم» چه شخص يا اشخاصي است؟
  • در عبارت «حکم المتعة کدائم من الأحکام شرطاً و ولایة و تحریماً بنوعیه إلّا ما استثنی» منظور از «بنوعیه» و «إلّا ما ستثنی» به ترتیب چیست؟
  • در عبارت «فالنسب هو الإتصال بالولادة بإنتهاء أحدهما إلي الآخر کالأب و الإبن أو بإنتهائهما إلي ثالث مع صدق اسم النسب عرفاً علي الوجه الشرعي» قيد «علي الوجه الشرعي» کدام مورد را از تعريف خارج مي کند و ورثه شخص مخرج چه کساني هستند؟
  • في تغير الحکم (تقديم ابن العم للأبوين علي العم للأب) بالذکورة و الانوثة قولان أجودهما: ذلک   لکونه خلاف الفرض المخالف للأصل فيقتصر علي محلّه.  

  • در عبارات ذيل منظور از «مقتضي» به ترتيب چيست؟

    الف) « التوبة قبل قيام البينة علي الزاني تسقط الحد عنه جلداً كان ام رجماً علي المشهور لاشتراكهما في المقتضي»

    ب) «و كذا يحكم الحاكم بعلمه في حقوق الناس إلّا بعد مطالبتهم حداً كان او تعزيراً لاشتراك الجميع في المقتضي»

    ج) «لو اقرّ بحد ثم تاب تخير الامام في اقامته عليه و العفو عنه رجماً كان الحد او غيره علي المشهور لاشتراك الجميع في المقتضي»

     

 

همانگونه که در هنگام مطالعه متون حقوقی در صورت برخورد با واژه ای که معنی آن را نمی دانید، از دیکشنری استفاده می نمایید، در موارد مشارالیها و امثال آن نیز جهت فهم دقیق مطلب لازم است، از دیکشنری شرح لمعه استفاده نمایید.

دیکشنری شرح لمعه اصطلاحی که حقیر برای کتاب ذیل انتخاب کرده ام:

جبعي عاملي، زين الدين (شهيد ثاني)؛ الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية مع تعليقات السيّد محمّد كلانتر؛ ج10 ـ 3، مكتبة آية الله العظمي المرعشي النجفي، قم: بی تا.

کتاب مذکور عربی به عربی است، لیکن برای استفاده به عنوان دیکشنری شرح لمعه بسیار مفید است و عبارات توضیحی آن به راحتی قابل فهم است.

 

 

 متن کامل کتاب الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية

مع تعليقات السيّد محمّد كلانتر (وِیژه رایانه)

 

متن کامل کتاب الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية

مع تعليقات السيّد محمّد كلانتر (وِیژه همراه)

 

ممکن است هنگامی که برنامه را برای اولین بار استفاده می نمایید، اخطار دهد، در این صورت درابتدا نام فایل را به عدد ۱ تغییر دهید سپس برنامه را باز نمایید. در این صورت دوباره ممکن است اخطار دهد، انتهای اخطار داده شده علامت کلیک سبز را از داخل مربع کوچک حذف نموده و تاييد نمایید. مجددا برنامه را باز کنید.

با تشکر از عزیزانی که فایل های مذکور را تدوین نموده اند.

 

آدرس و شماره تلفن ناشر کتاب ترجمه و تبیین شرح اللمعة

(دور 14 جلدی دکتر علی شیروانی)

 

دفتر مرکزی: قم/خیابان ارم/مقابل کوچه 20 /پلاک 357

تلفن: 9-7744298 فکس:7741798 تلفن انبار: 2910177

دفتر تهران: خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، ساختمان تجاری ناشران/طبقه همکف شماره18/16 انتشارات دارالعلم

تلفن: 66955405

اضافه کردن نظر

مطالب مرتبط